pátek 4. listopadu 2016

Recenze Cesta do nekonečna : Můj život se Stephenem - Jane Hawking

Cesta do nekonečna: Můj život se Stephenem

Knižní předloha filmového hitu Teorie všeho
Fascinující životní příběh jednoho z největších vědců naší doby Stephena Hawkinga
Jane Hawkingová je první žena patrně nejznámějšího vědce současnosti Stephena Hawkinga. Tomuto dnes čtyřiasedmdesátiletému matematikovi a teoretickému fyzikovi diagnostikovali ve 21 letech neléčitelné postupné ochrnutí nervového systému a dávali mu maximálně dva roky života.
V knize Cesta do nekonečna: Můj život se Stephenem Jane Hawkingová popisuje jejich společný život, jak se pokoušela sladit péči o svého manžela s potřebami rozrůstající rodiny, jak s ním prožívala úspěchy i neúspěchy. Bez zábran líčí i krach jejich vztahu, kdy ji Stephen opustil kvůli své ošetřovatelce a ona se provdala za rodinného přítele. Všechno vypravuje se zarážející upřímností, ale zároveň s láskou a respektem.
V této mimořádně otevřené, dojemné a často i vtipné knize odhaluje autorka nejenom komplikovaná a bolestná dilemata svého prvního manželství, ale odkrývá i všudypřítomný vliv slávy a bohatství. Výsledkem je kniha plná optimismu, životní síly a vůle.
Tato kniha byla s úspěchem zfilmována a představitel Stephena Hawkinga herec Eddie Redmayne získal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon. 



Autobiografický příběh o životě po boku významného vědce na poli fyziky Stephena Hawkinga. O tom, že každá strana má rub i líc a co se zdá být prezentováno jako dokonalé, ve skutečnosti dokonalé není. Někdo by to přirovnal k - Za vším hledej ženu...

Když bojujete s osudem, význam mají jen velké věci, totiž život, přežití a smrt.

Knihu jsem dočetla před pár minutami a jsem ještě mimo. Čekala jsem zajímavý příběh ze života vědce, o kterém jsem se doslechla hlavně díky seriálu Teorie velkého třesku. Že to bude až takový třesk jsem vážně nečekala.
Příběh není o Stephenovi a i je. Hlavně je v něm ukázáno pozadí jeho úspěchu. Jeho žena Jane, kterou poznal na škole při studiích mu byla oporou už od začátku, kdy se nemoc začala projevovat. Stála za ním, když mu bylo špatně a snažila se mu celý jeho život usnadnit i přes vidinu, že mu nezbývá moc dní života.
Jejich příběh začíná v roce 1962, kdy se spolu seznámí, ačkoliv se už znali od vidění minimálně deset let. Jane se zamiluje do toho plachého, věčně duchem nepřítomného chlapce a z jejich setkání vzejde láska. Navzdory odporu ze strany Hawkingových, kteří se sňatkem nesouhlasí. Už tady se projevuje zákeřná nemoc, kdy lékaři prorokovali, že Stephenovi zbývá jen pár let života.
I při těchto podmínek se jim ale narodí první z dětí Robert. Jane se začíná plně soustředit na rodinu a aby to co nejvíce usnadnila Stephenovu životu. Zařizuje dům tak, aby mu vyhovoval a pečuje o něj a malého Roberta ve dne v noci. Jezdí s ním po světě, kde se mezitím ze Stephena stává stále známější osobnost a dostává se mu řady ocenění.
Jenže to si začne vybírat svou daň po psychické stránce u Jane. Nejen že se musí postarat o stále více nemocného muže, domácnost, ale potýká se i z laxností úřadů vůči vozíčkářům. Trpělivě snáší nepřátelství ze strany Hawkingových, kteří jí prostě nemají rádi a občas to dávají otevřeně najevo.
Sama se v tom máchá a spoléhat se může jen své nejlepší přátele nebo studenty, kteří jsou obeznámeny se stavem chodu domácnosti u Jane a Stephena. V tom všem se snaží i dokončit svou doktorskou práci. A do toho se narodí druhé dítě Lucy.
Aby unikla velkému tlaku, který se na ní vyvíjí a u kterého cítí návaly zoufalství, strach a hlavně velkou lásku ke Stephenovi, hledá útěchu v hudbě. Chodí zpívat do sboru. Tam se nečekaně setkává s Jonathanem. I díky němu nespáchá sebevraždu, ke které neměla daleko.

Nemohla jsem rozbít svojí rodinu, rodinu, kterou jsem ve svém optimismu vykřesala ze země. Zničila bych tím to jediné, co jsem v životě dokázala, a tím i samu sebe.

V tu dobu už je Stephen plně odkázán na pomoc ostatních a po nemoci, která ho postihne v Ženevě, kdy je uveden do umělého spánku, přestane i mluvit. Nastupuje problém, jak mu dopřát plnou odbornou péči čtyřiadvacet hodin denně. Jane i Jonathan se mu snaží pomoci, jak nejlépe to jde. Do péče o už tak bezbranného muže se zapojuje i nejstarší syn Robert, kterému tím jako by končí dětství.
Začínají se shánět prostředky na kvalifikované ošetřovatelky a ošetřovatele. Ty však stojí nemalé peníze a ty oni nemají. Nakonec přijde pomoc od jedné americké nadace, která značnou část zaplatí. Stephen je v té době už velká kapacita v oboru fyziky. Jenže díky ošetřovatelkám nastanou jiné zmatky.

Podobně jako král Lear byl jako dítě, které se promění v jedno obrovské, popudlivé ego. Jeho fyzická schránka byla jen ubohou hromádkou neštěstí, která vyvolávala soucit. On sám byl ale odtažitý a schovával se před námi za zdí odporu a vzteku. Už dříve byl panovačný, zejména vůči nám, kteří jsme mu byli nejblíž.

I přes to všechno byla Jane připravená za něj bojovat, ale jak se měla prát s někým, kdo o to už asi nestál. Kdo byl panovačný a raději poslouchat pochlebovače z venčí. Pro ošetřovatelky byla ona a i děti jen někdo méněcenný. To Stephen byl pro ně bůh. Co na tom, že spolu měli 3  děti? Ona přeci Stephena podváděla s Jonathanem a jen překážela, místo aby se o něj věrně starala.
V tu dobu se o Stephenovi točil film dle jeho knihy Stručná historie času. V domě i na katedře se to hemžilo filmaři a štábem.

Bylo mi jasné, že v očích médií jsem jen přívěsek, laciná atrakce, která se Stephenovým přežíváním a jeho úspěchem souvisela jen vzdálenou minulostí, kdy jsme se vzali, já mu vytvořila domov a porodila tři děti. Dnes už jsem tu byla pouze pro to, abych uspokojila touhu médií po osobních detailech, a v duchu jsem se vzpouzela tomu nedůstojnému zacházení i své bezmoci.

Stephen se nakonec s Jane po pětadvaceti letech rozchází. Přičinění na tom má hlavně ošetřovatelka, kterou si později vezme za druhou ženu. Z Jane je zlomená žena a nebýt pár nejvěrnějších a hlavně Jonathana, tak by to asi nezvládla. Její odolnost a houževnatost, se kterou to vše snášela, si zaslouží obdiv.



Kniha na mě působila na všech rovinách. Hlavně jsem ale nečekala, že pronikne až tak hluboko. Já takhle silný příběh nečekala. Ke konci knihy mi bylo líto Jane a jejích dětí a obdivovala jsem, jak se všemu statečně postavila. Jak dokázala ustát tu tíhu života, kterou na ní osud naložil.
Na Stephena teď pohlížím jinak. Dříve to byl pro mě pán na vozíčku, který je zvláště zkroucen, divně mluví přes počítač a hlavně mu to pálí. To že to bylo i malé zlostné ego, kterého do tohoto stavu dohnala nemoc a jeho okolí, jsem dospěla díky knize. Jak já ho na konci nesnášela a nadával jsem mu, když zcela jasně zahodil vše, co pro něj Jane udělala.

Možná si teď po přečtení myslíte, co jsem vše neprozradila. Nebojte se, v knize je toho mnohem víc a hodně věcí je díky publicitě známé. Stačí se kouknout přes strejdu googla.



Za poskytnutí této nezapomenutelné knihy děkuji Dobrým knihám, které mi ji poslali na recenzování. Knihu vydalo nakladatelství XYZ Knihy. Koupit si jí můžete v Dobrých knihách v sekci Osobnosti Cesta do nekonečna Můj život se Stephenem.




4 komentáře:

  1. Tak to je hodně skvělá a dlouhá recenze. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.Já tušila už v půlce,že to bude na delší slovíčka.

      Vymazat
  2. Naprosto parádní recenze! Viděla jsem film, který se mi strašně líbil, ale přesto jsem se bála po knížce sáhnout. Teď ji musím mít! Děkuju za skvělou recenzi! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu. Tvá slova opravdu potěšila :-) Já film ještě neviděla, i když ho mám v ntb a po pravdě se po přečtení knihy bojím, že budu zklamaná. Knihu jsem četla dlouho, protože jsem na ní musela mít absolutní klid. Pokud jsem zrovna nečetla, tak mi k ní myšlenky bloudili sami a já se těšila, až se do ní večer zase podívám.

      Vymazat