úterý 3. ledna 2017

Kde vládnou stíny - Michael Ridpath

Kde vládnou stíny

Tajemný detektivní příběh, v němž kořeny současné vraždy sahají do minulosti tak dávné, že ji známe jenom z mýtů a legend, se odehrává v kolébce vikinské mytologie - na Islandu. Třicátník Magnus je špičkovým americkým policistou, který se dostane do patové situace: jde po něm nebezpečný zločinecký gang a několikrát vyvázne životem jen o vlásek. Když se jeho nadřízenému dostane na stůl kopie žádosti islandské policie o pomoc zkušeného amerického policisty, rozhodne se zabít dvě mouchy jednou ranou. Vyhoví ostrovanům tím, že jim pošle muže se znalostí islandštiny a zároveň zachrání svého podřízeného. Na chatě u jezera se najde mrtvola univerzitního profesora. Zpočátku se zdá, že profesora-sukničkáře nejspíš odpravila jedna z žárlivých milenek nebo sama manželka, ale vyšetřování případu se brzy začíná zamotávat. V univerzitních kruzích se proslýchá, že zavražděný objevil jistý dávno ztracený rukopis se ságou, jež vypráví o prstenu s podivuhodnou mocí. Sága by mohla být natolik cenná, že by se pro ni mohlo i vraždit. Ale zdá se, že skutečnost je ještě mnohem tajuplnější. V rukopisu se zřejmě skrývala informace, která stála profesora život. Pro Magnuse se vyšetřování brzy stává posedlostí, zvláště když se ukáže, že by současná kauza mohla mít souvislost s vraždou jeho otce před dvaceti lety, která nebyla nikdy uspokojivě objasněna. A tak se v nehostinné islandské přírodě, mezi uzavřenými a nedůvěřivými ostrovany, pouští do honičky s přeludem, jehož stín kdysi dopadl i na pracovní stůl J. R. R. Tolkiena. Autorovi knihy se podařilo propojením detektivní zápletky a starých mýtů vytvořit mysteriózní příběh, který se čte doslova jedním dechem. Náměty ze severských ság, vikinské a starogermánské mytologie, Wagnerových oper a Tolkienova Pána prstenů se setkávají v moderním příběhu o tajemství, ovládajícím dodnes život odlehlého ostrova.



Vražda profesora na klidném Islandu roztáčí kolotoč vyšetřování, která sahá až do minulosti. Islanďané si s ní nevědí rady a tak na pomoc požádají americkou policii. Díky tomu se domů vrací Magnus. Policista, který se musí někde ukrýt, protože byl navržen do programu ochrany svědků. Zabijí se tím dvě mouchy jednou ranou a před námi se odkrývají staré ságy z dob Odina a Lokiho. Také možná přijdeme na to, kde bral sám Tolkien svůj námět na Pána prstenů.



Kniha mi doma ležela skoro rok. Anotace byla lákavá, ale já se stále nemohla rozhoupat si ji přečíst. Znáte to asi sami. Doma je tolik pěkných knih a tak najednou chcete číst tohle, na tuhle není nálada a tak se to prostě odsouvá. Jenže jak já říkám - Každá kniha má svůj čas a dobu, kdy se přečte, nebo taky ne.
Hned ze začátku musím říct, že tohle je pěkné překvapení. Nečekala jsem od ní moc a tím více jsem potěšena, co jsem na stránkách objevila. Děj vás nenásilně vtahuje do krajiny mrazivého a temného Islandu a dává vám nahlédnout do jeho mýtů. Zde se to točí kolem tajemstvím opředené Ságy o Gaukovi. 
Jenže jak s tím souvisí vražda profesora? Přišel na objev, kde hledat tajemný prsten, o kterém se v sáze mluví. Je to opravdu ten prsten, o kterém se zmiňuje i Tolkien ve svém Pánu prstenů? Mohl existovat ten kovový kroužek, který ovládal svého pána a rozhodoval o jeho osudu? Proč ho chtěl koupit americký zbohatlík prostřednictvím svého anglického přítele, který si říkal Gimli. A byla to vůbec první vražda nebo už prsten vraždil dříve?
Na tyhle otázky se snaží najít odpovědi Magnus, který se nedobrovolně vrací na rodný Island. O jeho pravém působení ví jedině náčelník místní policie. Jeho nadřízený Baldur nemá radost, že jim bude pomáhat ve vyšetřování a když mu Magnus naznačí, že by to mohlo souviset nějak s tajemnou ságou a i dávnou vraždou, není vůbec nadšen. 
Magnusovi je hodně nápomocen mladý policista Árni. Ten mu zajistí i bydlení u své sestry a i díky němu objeví mnoho spojitostí s místními legendami a Pánem prstenů.
Když mu pak Ingileif, majitelka střeženého originálu ságy začne pomáhat a odkrývat další vodítka, Magnus pochopí, že musí jít hlouběji do minulosti. Tam se naleznou odpovědi na věci kolem a možná se dozví, co se doopravdy stalo Ingileiftinému otci, když šel hledat tajemný kroužek.
Kniha je dobře psaná a překvapí vás množstvím mýtů a hlavně spojitostí s panem Tolkienem. Tohle ocení hlavně jeho fandové a já i já byla mile překvapená. Dozvíme se o islandské kultuře a o jeho kráse. To, že se vše odehrává při hledání zločinu a nebo zločinů tomu dává ještě větší kouzlo. Tedy dle mého. Samotné mi to nedalo a hledala jsem si jména, která kniha zmiňuje, abych více pochopila. Najednou jsem potřebovala víc znát ty legendy a jména, o kterých se zde vypráví. Něco jsem našla a něco ne, protože autor zde popustil svou fantasii a dal tak vzniknout dobrému příběhu.



Knihu vydalo vydavatelství VÍKEND. Já jí koupila v Knižním klubu, ale určitě ji seženete i jinde.





2 komentáře:

  1. Máš mě na svědomí! Nemůžu si dát další knížku na seznam. :D O týhle čtu poprvý, ale to bude tím, že vyšla u Víkendu. Ten mám ještě z dob dospívání spojenej akorát tak s dívčími románky typu Lancová aspol. a nečekala bych, že vydali zrovna severskou krimi... Budu se muset podívat na jejich webovky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D vidíš a já jí koupila v KK za pár korun. Moc jsem od ní nečekala. Dlouho mi tu ležela v knihovně a jaké to bylo nakonec překvapení. Fakt se tam moc hezky psalo o miláškovi :-)

      Vymazat