pátek 28. července 2017

Anglické listí aneb Coolturní šok - Alena Damijo

Anglické listí aneb Coolturní šok

od: 

Hlavní hrdinka odjíždí pracovat jako au pair do Londýna a už tam zůstane. Ve svých fejetonech popisuje svůj každodenní život v cizím prostředí. Mění rodiny, kde hlídá, najde si přítele, vdá se, přichází děti, stěhování. Nakonec se autorka stává se učitelkou na plný úvazek… Vše je prošpikováno nesmírně vtipným komentováním britského způsobu života a zvyků od pití čaje po úctu, které se těší bájný tenisový Wimbledon. S úctou i rebelským stěžováním, autorčin styl připomíná Roberta Fulghuma. 



O tom, jak se jedna česká dívka vydá do světa na zkušenou jako au pair a nakonec tam zapustí kořeny. Veselé i méně veselé příhody ze života a hlavně vyrovnávání se s jinou mentalitou a stylem života. Vše podané příjemným stylem psaní a velkou dávnou humoru a sebeironie.


Tahle kniha mě uchvátila od prvního pohledu svou obálkou a pak i tím, co nabízela. Lákala na vtipné dobrodružství ze země, kde je humor suchý, počasí vlhké a tradice se dodržují na každém kroku.
Autorka nám dává nahlédnout do svého života, kdy v roce 2002 odletěla do Anglie jako au pair a už zde zakotvila. Má vlastní rodinu, učí ve škole na prvním stupni a do toho stíhá létat i do rodných Čech.
Laskavou formou nás seznamuje se svým životem a tím, jak se čecháček sžívá s jinou kulturou. Má svůj osobitý humor, který mě strašně bavil a byl mi moc blízký. Popisuje své zážitky s au pair a její první rodinou a i to, jaké to bylo vyměnit ji za svou druhou, kde měla více volnosti. Její studium na škole, aby pak mohla učit anglické děti a kolik papírování to bylo. Jak já jí záviděla praxi v Toweru. 
Jak si angličané potrpí na různé svátky, o kterých my obyčejní nemáme ani zdání a které tam za vodou oni milují. Jak se slaví Vánoce tam a jak to vypadá u nás. Jaký je rozdíl mezi školstvím u nás a tam. Ani jsem netušila, kolik oni mají prázdnin a o kolik jsme jich ochuzeni my. Prostě coolturní šok jak se patří. 
Já se bavila a to pořádně. Četla jsem ji po většinu času ve vaně, kde mám klid na čtení. Pohodové, vtipné s kapkou ironie a tak ze života. Občas jsem se v některých situacích poznávala. Autorka má můj obdiv za to, že se nebála zapustit kořeny v jiné zemi. Její styl vyjadřování a to jak se se vším vypořádala, mě neskutečně dostával.


O tom všem si můžete přečíst i zde Alena Damijo - Blog iDNES.cz, kde se její články vyskytují a díky nim vznikla i tahle skvělá kniha, kterou vydalo nakladatelství IKAR.


7 komentářů:

  1. Zdeni to vypadá skvěle :-) Knížky tohohle typu prostě miluju :-) Nalákala jsi mě, skvělá recenze :-) Díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a těší mě to. Já si je také oblíbila a baví mě.

      Vymazat
  2. Ta obálka je úžasná a po pravdě jen díky ní jsem si knihy všimla hned když vyšla. Kupovat si ji asi nebudu, ale počkám si až se objeví v knihovně. Popis života v Anglii zní, jako by se tam snad žilo líp než u nás, ale od kolegyně z práce, která se tam odstěhovala, našla si manžela a teď spolu mají dítě, vím, že mateřskou tam mají jen pár měsíců a pak šup zpět do práce a dítě do jeslí a tohle si neumím vůbec představit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář. Líp nevím, ale jinak určitě. O té mateřské jsem také slyšela a i z knihy to tak vyznívá.

      Vymazat
  3. Tak tuto knihu vůbec neznám! Trochu mi to připomnělo jednu známou, která také odletěla dělat au-pair a nakonec tam zůstala, má dvě krásné děti a pracuje. KOukám, že je to v Anglii už něco jako Popelka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) ono se to asi stává běžně, že tam některá z dívek či žen už zůstane.

      Vymazat
  4. Na obálku jsem se také nechala ukecat, a pak na to, že moje teta žije přes dvacet let v Anglii (momentálně také v LND) a odjela tam původně pouze na rok dva jako au-pair.

    Kniha mě ale moc neohromila, asi jsem čekala víc. Nebo mi poslední dobou knihy fejetonů nesednou. Neříkám, že se mi vůbec nelíbila, našla jsme tam spoustu "pasáží", které mne bavily, ale jako celek pro mě nic moc..
    Původně jsem myslela, že knihu věnuji právě tetě, aby si přečetla pohled jiné češky na život tam, ale asi by jí tohle čtení nudilo.

    OdpovědětVymazat